Utöya

Jag tycker inte om att utnyttja tragedier för mina politiska ändamål, men jag måste ställa frågan.
Vad hade hänt om någon på ön öppnat moteld?
Det tog en timme från första larm ifrån ön tills polisen nådde ön. När polisen nådde fram hade gärningsmannen skjutit slut på sin ammunition.
Det var över 500 personer på ön. Tänk om tio av dem haft pistoler i sina väskor eller i kläderna och en eller två hade haft en jaktbössa eller EBR i bilen, tänk sedan om en eller två av dessa hade fått fram sina vapen och ur en någorlunda rimlig eldställning öppnat eld mot förövaren. Hur hade scenariot slutat då? Hade gärningsmannen ostört kunnat fortsätta sin slakt? Eller hade han tvingats söka skydd och försöka nedkämpa den väpnade försvararen innan han fortsatte slakten? Långt ifrån alla liv hade kunnat räddas, men jag kan inte låta bli att undra om inte några lagligt vapenbärande civila på ön hade kunnat medföra dödstal under trettio istället för uppemot nittio.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0