Medborgerligt förtroende och fri fart.

1967 infördes högertrafik här i landet. Samtidigt införde man generell hastighetsbegränsning på landsväg i Sverige. Då sade man att detta var "tills vi är vana vid högertrafik". Några år senare permanentade man i tysthet denna förändring.
Jag vågar påstå att de flesta av oss vid det här laget är rätt vana vid högertrafik.
Högertrafikomläggningen representerar två demokratiska nederlag här i landet. För det första så pissade man på folkets vilja från folkomröstningen om en eventuell högertrafikomläggning som skedde en tid tidigare och där en stor majoritet röstade för att behålla vänstertrafiken.
För det andra så sade man högt och tydligt att "statsmakten har inte förtroende för undersåtarnas omdöme". Att införa generell hastighetsbegränsning var just det, att säga att "vi har inte förtroende för ert omdöme att själva anpassa hastigheten efter omständigheterna".
Enligt min åsikt är det dags att ge medborgarna tillbaks lite av det förtroende som togs ifrån dem 1967, det är dags att återinföra fri fart.
Vi kanske inte ska ha fri fart på alla landsvägar hela tiden, men vi kan definitivt ha fri fart på en del vägar en del av tiden.
1967 var det rimligt att ta bort fri fart, då man inte på ett rimligt sätt kunde sätta variabla fartgränser så satte man fartgränser som aldrig var för höga.
Idag har tekniken gått framåt. Man nyttjar den övervakningsteknik som gjort enorma språng de senaste decennierna till att övervaka trafiken på våra vägar. på E6 på västkusten har man variabla fartgränser vilka ändras utifrån trafiksituation, sikt och väderlek, upp till 120 km/h.
I mina ögon är det dags att vi nyttjar denna teknik till att ge tillbaks medborgarna det förtroende som togs ifrån dem 1967. Med dagens trafik och väderövervakning och elektroniska hastighetsskyltar vore det en smal sak att reglera fartgränserna på E4 mellan Björklinge och södra infarten till Gävle så att de beroende på omständigheterna kan visa från "fordonstrafik förbjuden", via 30, 50, 70, 90, 120 till "hastighetsbegränsning upphör". Även om hastighetsbegränsning upphör bara skulle visas några korta timmar några korta sommarnätter varje år så vore det en viktig symbol för att man inte vill begränsa medborgarens frihet mer än absolut nödvändigt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0