Fråga till Polisen och svar.


sprithitler 5/30/2011 3:44 >>>
Jag skulle vilja veta hur måna illegala skjutvapen som bedöms finnas i Sverige och hur många vapen som årligen bedöms införas illegalt, hur många vapen som tas av tull eller gränspolis varje år och hur många vapen som bedöms flyttas från legalt till illegalt innehav varje år.
Vidare är jag nyfiken på ungefär hur stor andel av de våldsbrott som genomförs med vapen varje år som genomförs med illegala respektive legala vapen.

Vänligen
Sprithitler




Efter en del efterforskning så kan jag meddela att det inte går att besvara de flesta av dina frågor rörande
en bedömning av illegal skjutvapen.
Den frågan som kan besvaras är uppgift om antalet beslag av vapen hos tullen.
Beslag av tullen rörande skjutvapen under åren 2004 - 2010:  2004  11 vapen
2005  21 vapen
2006  14 vapen
2007  63 vapen
2008  53 vapen
2009  33 vapen
2010  31 vapen
Med vänlig hälsning

Elisabeth Weidlertz



Om det svar jag fick stämmer så finns det alltså inget underlag alls för den politik som förs avseende hederliga medborgares vapeninnehav.
Nu vet jag i och för sig att det finns statistik, i alla fall för vissa år övr stulna vapen, men det är i alla fall ett väldigt tunt underlag.

Kommentarer
Postat av: Ruger

Väldigt dåligt att inte lämna bättre svar än så. Men det var ju förvånansvärt lite vapen som beslagtogs, och det betyder ju knappast att det är få vapen som smugglas...

2011-07-07 @ 22:00:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0